Website Kinderdagverblijf Case-Study

19 sep 2019 | WordPress voorbeelden

Website kinderdagverblijf live! [Case Study]

De gloednieuwe website voor Jillz Kinderdagverblijf in Amstelveen voorziet ouders van informatie, GGD rapporten, sfeervolle foto’s, een mooie impressievideo en een uitgebreid aanmeldformulier.

De opdracht

6 jaar geleden bouwden we de eerste WordPress website voor de huiselijke kinderopvang van Jillz Kinderdagverblijf in Amstelveen.

Bij mijn eerste bezoek in 2013 zag ik al dat dit een bijzondere onderneming was. Aandacht voor elk kind, altijd een extra leidster op de groep, een ijzersterk beleid én praktijk voor persoonlijke ontwikkeling en een ontzettend mooie locatie.

Zo bijzonder dat de onderneemster dit jaar werd gevraagd om uit te breiden naar een 2e locatie in een basisschool. En die locatie opende zijn deuren met de start van het schooljaar in september.

Nieuwe locatie, nieuwe website!

Bij de uitbreiding hoorde ook een nieuwe website en wij kregen de opdracht om deze te bouwen. Opnieuw in WordPress, maar met een look & feel die past bij de groeiende organisatie.

Tegelijkertijd met de opening van de deuren van de 2e locatie, introduceerden we de nieuwe website aan alle nieuwe en huidige ouders.

Website ontwikkeling

Tijdens onze meeting bleek dat de onderneemster nog zeer tevreden met haar huidige website was en daar ook nog steeds zeer positieve reacties van nieuwe ouders op ontving. Ook had ze ondertussen goed leren werken in de site, dus het moest een WordPress blijven. En ook het plaatsen van blogs wat ze elke week doet, moest hetzelfde blijven. Gelukkig is dat geen probleem binnen WordPress.

Uit de meeting destilleerden we de volgende aandachtspunten voor het nieuwe websiteproject:

01. Consistente uitstraling

Wens klant: eenzelfde uitstraling behouden als de huidige site. We kozen voor een levendige en vrolijke layout die veel ruimte liet voor het gebruik van kleuren en speelse elementen.

Tik of hover met je muis op de afbeelding

02. Kleurgebruik website

Wens klant: Het behouden van de uitstraling betekende ook het behouden van veel gebruik en variatie van kleuren.

Zonder de website om te toveren in een kleuroverdonderend circus, kozen we voor een aantal vaste kleurelementen.

Als hoofdkleur gingen we voor een diepgele tint. Een kleur die staat voor warmte, positiviteit en openheid. Waarden die goed aansluiten bij de kernwaarden van het kinderdagverblijf.

De rechterkolom onder de header kreeg deze tint als achtergrondkleur op iedere pagina. Ook de fontkleur van de subtitels in de header werden geel. De links werden geel. Het menu op mobiel werd geel. En om voor overall consistentie weer te eindigen met de diepgele tint, kreeg de onderbalk onder de footer het diepgeel mee als achtergrondkleur.

Mobiel menu met CTA

Mobiel menu met CTA

Voor de gewenste variatie in kleur hadden we ten eerste prachtige kleurrijke foto’s. Een tweede subtiele kleurtoevoeging waren de sectietitels in een variatie aan kleurtinten. In lange pagina’s lieten we halverwege een uitgelichte sectie met een 1/2 blauwe kolom onderscheid maken.

Als laatste was de wens om de lichtblauwe tint van het geschilderde huisje in de tuin van het kinderdagverblijf terug te zien in de website. Deze kleur pasten we toe als rustige footerachtergrond, zichtbaar onderaan elke pagina.

03. Brand elementen

Wens van klant: Het herkenbare brand element, de vlinder, diende terug te keren op de nieuwe website.

Om de vlinder te behouden, maar toch naadloos binnen het nieuwe design te laten vallen, besloten we de vlinder in verkleinde vorm te laten terugkomen als icon boven de kopjes in elke gecentreerde sectie op de pagina’s.

Brand elementen op een website
De vlinder als brand element

04. Content website

Wens van klant: De huidige tekstuele content was nog in goede staat en kon overgenomen worden.

Wij namen de pagina content exact over zoals het was, maar goten het in de vernieuwde layout.

En binnen de content controleerden we de externe links, pasten die aan waar nodig, en voegden in de tekst hier en daar een contentaanpassing toe over de nieuwe groep. Bijvoorbeeld over de tarieven, openingstijden, dagindeling, type groep, et cetera.

Ook verbeterden we de interne linking (een belangrijke ranking factor in Google’s algoritme) sterk door gerelateerde linkbuttons en Call to Actions te plaatsen op iedere pagina.

Interne linking met button
Interne linking met button

05. Kernwaarden integreren in website

Wens van klant: In de loop der tijd was er veel aandacht ontwikkeld voor groen & natuur binnen het beleid en de praktijk. Dit mocht meer naar voren komen in de nieuwe website.

We besloten dit groene karakter al direct op de homepagina above the fold te integreren met een ‘buitenfoto’ in de header op de homepage. Bij binnenkomst op de website krijgt de bezoeker direct een indruk van de sfeer en het karakter van dit kinderdagverblijf. Direct onder header volgt een introductie met als H2 titel ‘groene kinderopvang’ en een paragraaf over hoe dit groene beleid in de praktijk wordt toegepast.

06. Nieuwe content website

Wens van klant: Er diende een nieuwe pagina te komen met heldere uitleg van de 2 locaties.

Hiervoor ontwikkelden we de Locaties pagina, waarbij we de adres- en contactgegevens, het beleid en het type groep uitlichtten voor beide locaties. En natuurlijk plaatsten we er ook een aantal leuke sfeerfoto’s van beide locaties bij. Bekijk de Locaties pagina.

07. Kleurgebruik website

Wens van klant: Het aanmeldformulier kon behouden worden, maar met optie voor het kiezen van locatie erbij.

We bouwden het huidige formulier na met Contact Form 7 en goten het in een gestyled jasje met behulp van CSS styling. Ook voegden we een keuzeoptie toe voor de gewenste locatie. Daarnaast plaatsten we de aanmeldpagina direct in het menu met een lekker opvallende call to action button.

call to action button in menu
Call to action button in menu

08. Social koppelingen website

Wens van klant: Met de groeiende onderneming wilde zij ook haar communicatiekanalen uitbreiden. Naast blogs, Facebook en mailings opende ze een Instagram account.

We voegden daarom naast Facebook natuurlijk ook een koppeling naar instagram toe aan de website.

Unieke factoren in het websitetraject

Zoals elk website ontwikkelingstraject kende ook dit project een aantal belangrijke unieke factoren. Dit waren de grootste 3:

01. Nieuwe foto’s website

Factor: De foto’s van de huidige website waren inmiddels wat verouderd en de kwaliteit en resolutie van de foto’s was niet optimaal meer.

Een professionele fotograaf bezocht het kinderdagverblijf om prachtige foto’s en een gave impressievideo te schieten. Bekijk hieronder de video en een aantal leuke foto’s van de fotoshoot.

02. Blogs overzetten naar nieuwe website

Factor: In 6 jaar tijd had de onderneemster meer dan 300 blogs geschreven. Deze blogs inclusief de bijbehorende foto’s wilden we natuurlijk graag meenemen naar de nieuwe site.

Dit bleek geen gemakkelijke opdracht. Het zou moeten werken met de standaard WordPress functie exporteren en importeren, maar dit functioneerde niet. Na veel navraag in WordPress Communities waar wij deel van zijn en eindeloos gegoogle ontdekten we na 6 uur zweten waar het misging en konden we de blogs uiteindelijk netjes overbrengen.

Bovendien kon de onderneemster direct weer starten met bloggen, zodra we alles netjes afgerond hadden. Het blogsysteem werkt namelijk exact hetzelfde als voorheen. Ook weten hoe je het beste blogt in WordPress? Bekijk de Checklist Blogs Toevoegen in WordPress!

03. Kleurgebruik website

Factor: de pagina’s op de oude site waren voorzien van seo-beschrijvingen. Jillz doet het – dankzij onze seo-werkzaamheden door de tijd heen én een korte SEO cursus vorig jaar – enorm goed in Google met een nummer 1 positie op o.a. keyword kinderdagverblijf Amstelveen. et was dus van groot belang om deze positie zo goed mogelijk te bewaken. En dat kan nog wel eens lastig zijn met de lancering van een nieuwe website.

Naast het bouwen van de nieuwe pagina’s, voegden we alle bestaande SEO titels en beschrijvingen toe. Waar nodig pasten we deze aan met nieuwe informatie.

Samen met het behouden van haar blogs en het opnieuw aanmelden en laten indexeren van de site bij Google Search Console, minimaliseerden we de negatieve impact van een nieuwe website op de ranking.

Google snippet

Google snippet van Jillz Kinderdagverblijf.
Op moment van schrijven op positie 2 op keyword Kinderdagverblijf Amstelveen 

WordPress Clean-Up

Na afronding en goedkeuring van de website konden we starten met wat we graag een ‘WordPress Clean-Up’ noemen. Een belangrijk onderdeel bij het bouwen van een website, maar die menig websitebouwer nog wel eens wil overslaan. In het kort:

Tijdens de Clean-up ruimen we op. We werkten onze clean-up list af, ruimen de rommel op die we tijdens de bouw gemaakt hebben en zetten dán pas alles netjes in werking.

De WordPress Clean-Up omvatte:

  • Ongebruikte foto’s uit de mediabibliotheek verwijderen
  • Voorbeeldblogs weggooien
  • Oude conceptpagina’s verwijderen
  • Responsive & browsercheck, is de website toegankelijk?
  • Formulieren check: werken ze en komen ze aan?
  • Admin labels toegevoegen aan de modules van de page builder, zodat de klant in de backend alles makkelijk kan vinden bij het aanpassen van een pagina.
  • Onze revisies (al onze opgeslagen wijzigingen in de site) weggegooid zodat de site zo licht en netjes mogelijk is.
  • Back-up van de oude site maken.
  • Website verhuizen van ontwikkeldomein naar werkelijk domein.
  • SSL controleren
  • Beveiliging geïnstalleerd en de nodige veiligheidsinstellingen uitgevoerd op de nieuwe website vanuit het Security Pack dat onze klant afneemt om haar website veilig te houden.
  • Opnieuw laten indexeren door Google, daarmee wordt hopelijk de nieuwe site sneller opgepakt.

Resultaat nieuwe WordPress website

Je kunt de nieuwe website hier bekijken www.jillzkinderdagverblijf.nl

De klant is zeer tevreden

Het is heel mooi geworden, ook de foto’s zien er heel goed uit! Super blij mee, dank je wel voor je enorme inzet! Het resultaat mag er zijn. En een leuke tekst voor de ouders heb je geschreven. Ik ben heel benieuwd naar de reacties! Nogmaals hartelijk dank!

En in de zoekmachine gaat het uitstekend

De website schommelt nu 2 weken na de lancering tussen positie 1 en 2 op het belangrijkste keyword focus kinderdagverblijf Amstelveen. Ook stromen de aanmeldingen voor de nieuwe locatie binnen.

Wij zijn erg tevreden en trots op dit project. En wensen Jillz Kinderdagverblijf enorm veel plezier en succes met de nieuwe locatie van deze zeer bijzondere onderneming en feliciteren haar met deze mijlpaal én nieuwe website!

Kunnen wij jou ook helpen?

Met een nieuwe én succesvolle website? Of met het verbeteren van jouw huidige website?  Stuur me een bericht via de groene button of mail naar stephanie@minturn.nl en ontvang een GRATIS first base evaluatie van jouw online situatie.

Misschien vind je dit ook interessant

Minturn WhatsApp
Minturn WhatsApp