Op het moderne web draait het steeds meer om visuele content. Een paar weken geleden speelde Facebook daar handig op in door de afbeeldingen in het nieuwsoverzicht groter weer te geven. Hetzelfde is het geval in het vernieuwde uiterlijk, dat Twitter momenteel aan het uitrollen is. De eerste celebs zijn al over en in de komende weken volgt de rest. Op de afbeelding hieronder zie je links de oude look en rechts de vernieuwde layout.
Twitter krijgt Facebook look
Twitter en haar Facebook look
Twitter werkt regelmatig aan verbeteringen van haar features en ontwerp. Vorig jaar werd de tijdlijn al aanzienlijk veranderd, waardoor het gebruik compleet veranderde. Waar eerst alleen tekstberichten te zien waren, zijn sindsdien ook de bijgevoegde foto’s uitgeklapt. Je hoeft als gebruiker nu niet meer op de fotolink te klikken voor je hem kunt zien. Daarnaast kun je nu direct in de tijdlijn tweets beantwoorden, retweeten en toevoegen aan favoriete tweets zonder er eerst op te moeten klikken. Het is niet te missen dat Twitter steeds meer de functionaliteiten en het design van Facebook imiteert.
Meer gebruikersinformatie
Dit keer richt Twitter zich voornamelijk op de vormgeving van de profielpagina, die ook steeds meer gaat lijken op de looks van Facebook en Google+. In februari dit jaar begon Twitter al met het testen van de nieuwe vormgeving en sinds gisteren worden de veranderingen daadwerkelijk doorgevoerd. Het nieuwe Twitter geeft veel meer gebruikersinformatie in plaats van enkel berichten te tonen.
Veranderingen op de profielpagina
De profielfoto en bio staan nu links in plaats van in het midden en de afmetingen van de header veranderen van 1252 x 626 naar 1500 x 500 pixels. Hierdoor springt de header veel meer in het oog. Onder de bio vind je de volgers en foto’s. Dit is bijna identiek aan Facebook. De volgsuggesties en trending topics zijn naar de rechtkant verplaatst. De profielpagina is een stuk drukker en heeft nu een meer horizontale lay-out in plaats van de bekende verticale lijnen. Hier zullen velen van ons dus flink aan moeten wennen.
Engagement
Een andere nieuwe feature speelt in op engagement. Tweets die de meeste interactie en betrokkenheid teweeg brengen, worden groter afgebeeld dan de rest. Tweets met veel reply’s en retweets springen nu direct in het oog, waardoor de kans groter is dat hij ook door nieuwe bezoekers wordt gelezen die hem wellicht opnieuw beantwoorden of retweeten. Daarnaast heb je als twitteraar vanaf nu de mogelijkheid om je favoriete tweet aan de bovenkant van de tijdlijn vast te pinnen om er zo meer aandacht voor te genereren.
Wij wachten met spanning op de doorvoering van deze veranderingen en zijn benieuwd naar de reacties hierop. In dit artikel van Mashable lees je meer over het vernieuwde uiterlijk van Twitter.
Voor vragen of opmerkingen kun je uiteraard mailen naar contact@minturn.nl!