Bij het ontwikkelen van een website is het belangrijk om te weten hoe een gebruiker een site leest en welke onderdelen hij eigenlijk bekijkt. Daarnaast is het uiteraard ook van belang waar hij niet naar kijkt en wat hem doet stranden.
Met behulp van eyetracking methodes voeren onderzoeksbureaus usability onderzoeken uit om het kijkgedrag van bezoekers te ontdekken. Uit deze testen is meermaals gebleken dat de rechterkolom van een website nauwelijks bekeken wordt. In dit artikel gaan we in op de oorzaken hiervan en vertellen en we wat je kunt doen om meer aandacht te genereren voor je rechterkolom.
Websitebezoeker doelgericht op zoek naar informatie
Wanneer we een site bezoeken, gaan we doelgericht te werk. Zelden bekijken we een site of pagina in zijn geheel. In de meeste gevallen scannen we een site volgens het bekende F-patroon, waarbij we met onze ogen de linkerkant en het midden van een website in een rap tempo afgaan. Dit doen we omdat we daar de belangrijkste informatie denken te vinden. Meestal willen we snel iets weten of vinden en daarvoor hoeven we niet de hele tekst te lezen of gehele pagina te bekijken. Uit de onderzoeken blijkt daarbij ook dat het niet uit maakt hoeveel tijd een bezoeker op een website doorbrengt, de rechterkolom blijft nauwelijks bekeken.
De rechterkolom van een website nauwelijks bekeken
In deze rechterkolom, ook wel sidebar genoemd, vinden we vaak elementen als een zoekveld, recente artikelen of reacties, een menu en commerciele berichten. Het is niet onbegrijpelijk dat deze informatie in veel gevallen (al dan niet bewust) als irrelevant wordt beschouwd. Het design speelt hierin een grote rol. Je zou misschien denken dat je sneller de aandacht trekt met opvallende banners en teksten, maar het tegendeel is het geval. Wijkt de vorm van je sidebar erg af van de rest van je website, dan zijn bezoekers geneigd deze informatie te negeren.
Tips om usability van rechterkolom te verhogen
Hoe je er toch voor kunt zorgen dat je rechterkolom aandacht krijgt? Zorg dat deze in overeenstemming is met de rest van je pagina. Houd bij voorkeur hetzelfde lettertype en dezelfde tekstkleur aan. Vermijd ook kleurrijke buttons en banners. Daarnaast is het belangrijk dat je rechterkolom gemakkelijk te scannen is. Kost dit teveel moeite dan haken bezoekers af. Wees ’to the point’ en zorg dat de content in je rechterkolom overzichtelijk en kort is. Let er tot slot op dat je website geoptimaliseerd is voor mobiel en tablet en voorkom dat je rechterkolom wegvalt.
Meer artikelen over dit onderwerp:
Frankwatching over Banner blindness
Jungle Minds over rechterkolom-blindheid