Voor 3D printstudio Vormz zijn wij ingeschakeld voor een intensief SEO optimalisatie traject van 6 maanden.
Een ambitieus bedrijf met 2 websites online
Bij de start rankte de website nog nauwelijks, slechts op 2 zoekwoorden. Daarnaast bevonden we ons in een complexe case. Er stond door een naamswijziging dit jaar ook nog een ‘oude’ website online. Die website had in zijn jaren van bestaan flink wat rankings behaald. Die rankings wilde Jeroen – Founder van Vormz – natuurlijk niet verliezen met het verwijderen van de site.
Doelen WordPress optimalisatie traject
Ons 1e doel was om de rankings van de oude website over te brengen naar de nieuwe site. Doel 2 was het verder verbeteren van de nieuwe site op het gebied van User Experience, consistent design, structuur, content en technische fouten. En natuurlijk het verder uitbouwen van het aantal rankings in de zoekmachine.
In het eerste deel van het traject lag onze focus met name op het inhoudelijk uitbouwen en technisch verbeteren van de website. Deze focus zorgt voor een sterke basis met een uitstekende user experience, en neemt bovendien alle drempels weg die ranking in de weg kunnen staan. In het tweede deel van het traject richten we ons volledig op SEO optimalisatie om haar rankings verder uit te breiden.
Een complex SEO traject
Na het uitvoeren van de audits op de nieuwe website, besloten we samen met Jeroen om eerst de belangrijkste issues op deze site aan te pakken. Als de oude website dan zou worden verwijderd, stond er een nette nieuwe website klaar om het stokje over te nemen. We losten een aantal belangrijke technische issues op, vervingen de zware revolution sliders door lichte headers, versimpelden de design keuzes tot er een consistente look en food ontstond en optimaliseerden de eerste pagina’s met focus zoekwoorden die uit ons keyword research waren gefilterd.
Een van de grootste issues in dit eerste deel van het traject was dat er zowel www als non-www URLs van de nieuwe site in Google werden geïndexeerd. Daar ging dus iets niet goed. Ook werd een deel van de pagina’s helemaal niet geïndexeerd. Dat hielp natuurlijk niet bij potentieel rankings en moest uiteraard direct door ons worden opgelost.
Nu waren we klaar voor de omzetting. De oude site werd verwijderd, de domeinverhuizing werd aangegeven in Google en de juiste redirects werden ingesteld. Via Google Search Console hielden we in de opvolgende maanden in de gaten of er geen fouten ontstonden. In de Google SERPS controleerden we of de nieuwe site goed werd opgenomen en of bezoekers via de links van de oude site naar de nieuwe site werden geleid. De omzetting verliep meer dan voorspoedig en de eerste rankings werden direct al meegenomen.
In het 2e deel van het traject richten we ons volledig op de uitbouw van de website met nieuwe pagina’s. Doel was om zowel alle diensten van Vormz een eigen plek te geven, als in te spelen op focus zoekwoorden die nog openstonden.
Google rankings tot nu toe
We zijn inmiddels op weg in maand 5 en de nieuwe website heeft in plaats van 2 rankings, maar liefst 22 rankings behaald. Daarvan staan er 10 in de top 10, op de 1e pagina. De komende maanden werken we hard aan de ranking van weer nieuwe zoekwoorden. Dat doen we met weer nieuwe pagina’s, het inzetten van FAQ boxen, het integreren van Trustpilot Reviews en het optimaliseren va Google My Business.
© Website van Vormz